Nyheter

Iran döper om fartyg för att kringgå sanktioner

Iranska regimen smugglar vapen och utrustning genom att döpa om containerfartyg som ägs av företag från länder som infört sanktioner, i syfte att kringgå sanktioner mot vapenexport och leverans av kärnrelaterad utrustning, avslöjar en ny studie som släpptes på måndagen.

Rapporten publicerades av Sipri (Stockholms internationella fredsforskningsinstitut) och inkluderar en analys av rapporterade fall av olaglig vapenleverans samt narkotikasmuggling under senare år.

Ett typiskt exempel är det tyskägda, franskkontrollerade fartyget Everest som bekvämlighetsflaggats på Marshallöarna. Everest stoppades av Nigerias säkerhetsstyrkor i november 2010 och ombord fann man 240 ton granater och ammunition i 13 containrar som fraktats från Iran med destination Afrikas kust.

Prästerskapets sjöfartindustri, IRISL, har enligt rapporten döpt om sammanlagt 90 av sina 123 fartyg sedan 2008.

Israel har konfiskerat ett antal iranska fartyg som levererade vapen till terroristgrupper i regionen under de senaste åren.

Sista mars 2011, tog israeliska marinsoldater skeppet Victoria som transporterade 50 ton vapen, inklusive avancerade radarstyrda missiler mot fartyg på väg till Hamas i Gazaremsan. Fartyget ägdes av ett tyskt företag och opererades under liberiansk flagg.

I slutet av 2009, stoppade marinen fartyget Francop som var lastad med hundratals ton av vapen på väg till Hizbollah i Libanon. Det fartyget ägdes också av ett tyskt företag och opererade under antiguansk flagga.

”De iranska fartygen  blandas som en kortlek på ett casino i Las Vegas”, säger Hugh Griffiths, en av författarna till rapporten och expert inom vapenhandel på SIPRI. ”Det är ett ständigt katt-och-råttaspel som spelas. Att byta namn och omflagga fartyg från olika stater är ett sätt att försöka undvika kontroll på grund av sanktionerna”.

Internationella samfundets största bekymmer är smuggling av objekt som Iran skulle kunna använda för tillverkning av kärnvapen.

”Det som har beslagtagits och finns i vår rapport är bara toppen av ett isberg”, säger Griffiths.

Före 2008, då FN införde ett vapenembargo mot Iran, var majoriteten av vapen och varor med dubbla användningsområden till och från Iran transporterad ombord på iranska fartyg, eller fartyg som chartrats av iranska företag, sa rapporten.

”Genom att använda respekterade och viktiga europeiska rederier från länder som Tyskland och Frankrike, blir dem ovetande deras medbrottslingar”, säger Hugh Griffiths, forskare vid Stockholms internationella fredsforskningsinstitut.