Iranska Mahan Air köper nio flygplan i strid mot sanktioner

Iran har trotsat internationella sanktioner och köpt nio stora kommersiella flygplan värda över 300 miljoner dollar (ca 2.5 miljarder kr), rapporterar The Financial Times (FT) på måndagen.

Det anklagade iranska bolaget är Mahan Air som finns med på USA:s och Europas sanktionslista på grund av påstådda kopplingar till iranska regimens revolutionsgarde vilket flygbolaget förnekar.

Amerikanska finansdepartementet anklagar dock bolaget för att hjälpa revolutionsgardets extraterritoriella terrorstyrka, Quds-styrkan, genom att transportera regimens rådgivare och vapen till både Syrien och Jemen.

”Flygbolaget använder reguljära kommersiella flygningar för att dölja sådana verksamhet”, enligt tre västerländska säkerhetstjänstemän som pratat med FT. En av dem beskrev Mahan som revolutionsgardets ”första val” bland samtliga iranska flygbolag.

Mahan Air misstänks ha spenderat över ett år för att köpa dessa kommersiella flygplan. Detta genom att använda en komplex serie av överenskommelser med till synes ovetande företag i hela Europa samt med det lilla irakiska flygbolaget Al-Naser Airlines som bulvan, enligt västerländska säkerhetstjänstemän skriver FT.

Al-Naser förnekar påståendet. Bolagets marknadschef Eyad Abdelkarim insisterar att anklagelser om att det irakiska bolaget ska ha agerat som bulvanföretag för Mahan Air är osanna. ”Jag har inte någon information om det här … Det här är något slags propaganda. Det finns ingen sanning i den information som du har fått”, sade han till FT på måndagen.

Abdelkarim kunde dock inte säga var bolagets flygplan befann sig idag.

Två ledande diplomater från olika västländer berättar för FT att de var säkra på att Al-Naser hade agerat som en ”mellanhand” för att förvärva dessa flygplan på uppdrag av Mahan. En av dem sade att de har kunnat spåra betalningar från iranska Mahan genom en rad Gulf-baserade företag i syfte att köpa dessa flygplan i Al-Nasers namn.

Västerländska diplomater är oroade för att flygplanen skulle kunna användas i syfte att skicka vapen till konflikterna i Jemen och Syrien. Mahan Air, som ägs av Kerman molal-Movahedin en icke-vinstdrivande institut i Iran, avvisar dock denna oro.

Hossein Marashi, en av institutets styrelseledamöter, bekräftar för FT att Mahan Air har köpet nio kommersiella flygplan utan att avslöja varifrån de kommer. Han tillade dock det ”är verkligen grundlöst att säga att Mahan köper moderna plan för att transportera vapen som om det är brist på flygplan i Iran för sådana ändamål”.

De nio flygplan som Mahan har förvärvat är åtta Airbus A340 och en Airbus A320 tillverkade mellan åren 2001 och 2009. Planen har dock enligt FT:s uppgifter flugit mindre än sex månader och parkerats i Irak i flera månader innan de flögs till Iran under förra helgen.

”Det [första] företaget hade skickat dessa plan tillbaka till Airbus och Airbus såg över dem och sålde dem till [andra] icke-iranska företag som sedan sålde dem till Mahan när de inte hittade något intresse för planen på den irakiska marknaden”, sade Marashi till FT.

Enligt gällande straffåtgärder mot Iran på grund av regimens kärnteknikprogram och finansiella stöd till terrorism är det förbjudet för västerländska flygbolag att handla med landet. Icke-västerländska institutioner riskerar kraftiga böter under amerikanska lagar om de bedriver handel med Iran.

Ett av Mahan Airs kommersiella flygplan på väg till Jemen fångades upp av saudiska jetplan tidigare denna månad och tvingades återvända till Iran. Mahan Airs vd, Hamid Arabnejad, var arresterade för en korttid av lokala säkerhetsmyndigheter vid ett besök i Dubai nyligen.