Nyheter

Volvos lastbilar transportera Irans luftvärnsrobotar

Organisationen United Against Nuclear Iran (UANI) släppte på  på måndagen bildbevis på hur iranska regimen använder svenska Volvos lastbilar till att transportera vapen och missiler.
UANI skriver samtidigt i ett uttalande på måndagen att organisationen har presenterat bildbeviset för Volvo tillsammans med ett brev från UANI:s VD, ambassadör
Mark D. Wallace till Volvo AB:s VD och koncernchef Olof Persson som man förväntar sig ett svar från senast den 17 december.

Volvos dotterbolag Volvo Lastvagnar och Renault Trucks har  omfattande verksamhet i Iran där företagen samarbetar oroväckande med Saipa Diesel som är en enhet som kontrolleras av den iranska regimen.

Volvos dotterbolag tillverkar bilar i iran, säljer gruvmaskiner och maskiner för tillverkning av tung konstruktion i landet vilket gör det möjligt för Irans militär att transportera vapen och utrusta örlogsfartyg, skriver UANI i sitt uttalande och listar fler av Volvos dotterbolag bland dem Volvo Penta och  Volvo Construction Equipment (“VCE”)  som enligt organisationen bedriver oansvariga och farliga affärer med Iran.

Volvo Penta tillverkar en rad känsliga produkter för framdrivningssystem inom den marina industrin, inklusive gasturbiner för örlogsfartyg och listar flera kontor och återförsäljare i Iran. Volvo Pentas Iranverksamhet är särskilt oroande med tanke på att iranska Revolutiongardets marin använder enligt rapporter fartyg utrustade med Volvo Pentas marina dieselmotorer.

Bildbeviset, är en bild tagen av nyhetsbyrån FARS som står under Revolutiongardets insyn, visar en Volvo-lastbil av modell FH12-420 som transporterar iranska MIM-23 luftvärnsrobotar under militärparaden “Sacred Defense Parade” (heligt försvar) i 2011.

Under sommaren 2010 beslutade regeringen motvilligt att stödja EU:s utvidgade sanktioner mot Iran.

DN rapporterade då att sanktionerna innebar att det blir svårare att genomföra finansiella transaktioner mellan Iran och EU, vilket kommer att påverka såväl import som export.

Handelsministern Ewa Björling så då till TT att Sverige har försäkrat sig om att alla transaktioner inte kommer att stoppas.

– Vi har företag med långsiktiga åtaganden i Iran. Företag som Ericsson, Scania och Volvo kommer att kunna fortsätta sin verksamhet, sade hon efter regeringsbeslutet och tillade att det är uppenbart att regeringen tvingats fatta ett beslut som man egentligen ogillar.

– Vi tror inte att bojkott leder framåt. Ju mer öppet det är med handel, desto lättare är det att skapa frihet, sade Björling till TT.