Mänskliga Rättigheter, Nyheter

Iran förfalskar WikiLeaks dokument för att smutskasta FN:s MR-rapportör

Iranska regimen utnyttjade nyligen ett förfalskat WikiLeaks dokument för att dra igång en smutskastningskampanj mot FN:s särskilde rapportör för mänskliga rättigheter i Iran, Dr. Ahmed Shaheed. Det rapporterar brittiska tidningen Guardian på söndagen och hänvisar till de omkring 70 000 diplomatiska dokument från Saudiarabien som Wikileaks offentliggjorde nyligen.

”Iran har lanserat en sofistikerad smutskastningskampanj mot FN:s särskilde rapportör som utreder landets människorättskränkningar genom att sprida ett förfalskat diplomatiskt dokument från Wikileaks som sägs visa att han fick mutor från Saudiarabien”, rapporterar Guardians Irankorrespondent.

Både iranska regimens statliga nyhetsbyråer och allierade nyhetssajter publicerade dokumentet i ett försök att smutskasta Ahmed Shaheed, skriver Guardian vidare.

”I ett koordinerat försök med syfte att misskreditera Ahmed Shaheed i allmänhetens ögonen, publicerade Irans statliga organ och halvofficiella webbplatser samtidigt artiklar som hävdade att den saudiska ambassaden i Kuwait hade betalat motsvarande en miljon dollar till FN:s sändebud för att han skulle ta en Irankritisk ställning. Nyheten dominerade många iranska förstasidor på tisdagen [i förra veckan] och en iransk tjänsteman använde senare samma falska information för att ifrågasätta Shaheeds trovärdighet”, skriver Guardian.

Den brittiska tidningen tillägger, ”anklagelserna grundar sig på vad som påstods vara ett diplomatiskt dokument från Saudiarabien som WikiLeaks hade offentliggjort trots att organisationen själv ifrågasatt dokumentets äkthet.”

“Vänligen visa vilket diplomatiskt dokument detta påstående grundar sig på. Ni har inte länkat till något utav våra dokument i artikeln”, skriver WikiLeaks officiella twitter-konto i svar till en av de webbplatser som publicerat nyheten.

Dr. Shaheed har också starkt förnekat dessa påståenden.

”En djupare granskning av det förfalskade dokumentet och en jämförelse med det verkliga saudiska dokument publicerade på WikiLeaks hemsida visade att dokumentet [ifråga] hade förfalskats med hjälp av datorteknik där två olika officiella saudiska brevhuvud hade sammanfogats för att skapa ett helt nytt brev som inte fanns någonstans. Brevet publicerades sedan av alwaienews.com och awdnews.com, två amatör webbplatser som kopierar material från andra källor”, rapporterar Guardian.

Mohammad Javad Larijani, chef för iranska regimens “högsta råd för mänskliga rättigheter”, använde dessa falska anklagelser mot Dr. Ahmed Shaheed som fakta under onsdagen [i förra veckan] och sade att det inte var en omständighet att FN:s MR-expert är baserad i London, enligt Guardian.

Men han har sedan dess förnekat dessa kommentarer, som kom en dag efter att det falska dokumentet blev offentligt, trots att regimens egna nyhetsbyråer såsom ISNA och FARS rapporterade om hans lömska attack mot FN:s MR-expert för Iran.

Denna offentliga attack mot Dr. Shaheed är den senaste i raden av flera desperata attacker mot FN:s oberoende MR-expert och kommer efter hans upprepade varningar för den förvärrade situationen för mänskliga rättigheter i Iran, i synnerhet ökade antal avrättningar i landet, under de senaste åren.