Nyheter

USA blockerade dussintals iranska hemsidor

USA blockerade på tisdagen närmare 36 Iranstödda hemsidor. Det bekräftar USA:s justitiedepartement.

Bland sidorna fanns de som tillhör den statskontrollerade och engelskspråkiga nyhetsförmedlaren Press TV och den statliga tv-stationen al-Alam, samt sidor som tillhör Iranstödda milisen Kataib Hizbollah. De flesta sidor uppges vara uppe igen, på nya adresser.

“Domänen presstv.com har beslagtagits av USA:s regering i enlighet med ett beslagsbeslut enligt 18 USC … som en del av en brottsbekämpande åtgärd av myndigheten för industri och säkerhet, Kontoret för exporttillämpning och den federala polisen, FBI.”

Bockeringen kommer bara några dagar efter valet av den iranske hårdföraren Ebrahim Raisi som landets nästa president i en process som amerikanska utrikesdepartementet kallade “förfabrikerat” och inte rättvis. 

På en presskonferens måndag utesluter iranska regimens utvalda presidenten ett möte med USA:s president Joe Biden. Raisi uppmanade dessutom USA att upphäva sanktionerna mot Teheran och återvända till kärnteknikavtalet.