Nyheter

Iranska tidningar stängda efter kritiska artiklar

Prästerskapets myndigheter har stängts två publikationer efter att dessa har publicerat kritiska artiklar mot prästerskapets president Mahmud Ahmadinejad.

Nyhetsmagasinen “Shahrvand-e Emrouz”, stängdes för brott mot presslagarna och dagstidningen “Ruzgar” stängdes tillfälligt för att ha publicerat propaganda, enligt den officiella nyhetsbyrån Irna.

Sedan 2000 har prästerskapets styre stängt mer än 100 publikationer anklagade för att vara “västvänliga”.

De senaste nedläggningarna kommer ett år före det planerade parlamentsvalet i den Islamiska republiken, i mars 2012.

Prästerskapets högste andlige ledare, Ali Khamenei, sade under ett tal i förra veckan att omröstningen i mars utgjorde en potentiell risk för landets säkerhet och uppmanade alla fraktioner till nationell enighet.

2009 års omtvistade omval av Ahmadinejad ledde till blodiga och landsomfattande folkliga protester som pågick i flera månader med jämna mellan rum.

Prästerskapets ledare är på sin vakt för en upprepning av 2009 års protester under parlamentsvalet nästa mars, som analytiker tror kommer att resultera i ett lågt valdeltagandet från en missnöjd befolkning.