Folkliga protester, Mänskliga Rättigheter

Politiska fångars kampanj mot avrättningar fortsätter och når ny milstolpe

Kampanjen ”Tisdagar mot avrättningar” nådde denna vecka en ny milstolpe och gick in på sin 120:e raka vecka. Kampanjen, där politiska fångar genomför koordinerade hungerstrejker på tisdagar, pågår i 56 fängelser över hela landet.

I veckans uttalande skriver kampanjen att politiska avrättningarna i landet har ökat. Regimen har avrättat minst 23 politiska fångar och personer anklagade för säkerhetsrelaterade brott sedan den 22 mars.

Det noterar också en oroväckande ökning av påtvingade försvinnanden efter dessa avrättningar. Uttalandet avslöjar vidare att regimen vägrar lämna tillbaka kropparna till sex avrättade politiska fångar som deltog i kampanjen. Det trots att regimen avrättade Vahid Bani‑Amerian, Pouya Ghobadi, Babak Alipour, Akbar (Shahrokh) Daneshvarkar, Mohammad Taghvi och Abolhassan Montazer för 40 dagar sedan.

Läget för mänskliga rättigheter försämrats ytterligare efter rapporter om att regimen har arresterat familjemedlemmar som sökte svar.

Den 18 april 2026 grep regimens repressiva säkerhetsstyrkor Azam och Akram Daneshvarkar, systrarna till den avrättade Akbar Daneshvarkar, vid en rättsmedicinsk anläggning där de frågade efter hans kvarlevor. FFFI rapporterade om deras gripande den första maj. Regimen har enligt uppgifter tagit dem till en okänd plats.