Iranska regimen avvisar rapporten om att sända uran till Ryssland som falskt

”Iran avvisar en västerländsk medierapport som hävdar att den Islamiska republiken har gått med på att skicka en del av sitt lager av anrikat uran till Ryssland när den tecknar ett omfattande kärnteknikavtal med världens sex stormakter, den så kallade P5 +1-gruppen”, rapporterar prästerskapets engelskspråkiga television, PressTV, på tisdagen.

PressTV citerar taleskvinnan för iranska regimens UD,Marzieh Afkham, som betonade i ett uttalande på tisdagen att Teheranregimen inte bekräftar politiskt motiverade spekulationer från vissa utländska medier.

Afkham tillade att iranska regimens förhandlare deltar i de pågående kärnteknikförhandlingarna för att skydda ” nationella intressen och iranska folkets rättigheter” oavsett sådan hysteri från västerländsk media.

Iranska regimens direkta förnekande kom efter att New York Times citerade tjänstemän och diplomater inblandade i förhandlingarna och rapporterade under veckan att Teheranregimen har ”preliminärt gått med på att leverera en stor del av sitt enorma lager av anrikat uran till Ryssland om den når ett bredare kärnteknikavtal med väst.”
NYT rapporterar att enligt det föreslagna avtalet skulle ryssarna omvandla detta uran till speciella bränslestavar för regimens enda kärnkraftverk, Bushehr.”

Afkham som förkastade detta påstående sade att sådana rapporter i media syftar till att påverka samtalsklimatet i förhandlingarna mellan iranska regimen och P5+1-gruppen inför en ny runda av kärntekniska förhandlingar som ska hållas i Oman den 11 november.

”Teheran vill att samtliga sanktioner ska hävas medan Washington, efter påtryckningar från den pro-israeliska lobbyn, insisterar på att åtminstone sanktioner från FN bör finnas kvar”, hävdar PressTV i sin rapport.