Iran förbjuder två tidningar för förolämpning av statstjänstemän

 Iranska myndigheter förbjuder två tidningar för förolämpning av politiska och religiösa ledare, i ett fortsatt krafttag mot oliktänkande mer än ett år efter det omtvistade presidentvalet. Nyheten kommer en dag efter att en domstol beordrat upplösning av två ledande reformvänliga politiska partier och i en tid då ledande oppositionella säger att deras hus utsätts för sporadiska attacker.

Biträdande kulturminister Mohammad Ali Ramin sade i en kommentar till dagstidningen Sharq att ”veckotidningen Bahar Zanjan har förbjudits för att ha publicerat artiklar som förolämpar landets statstjänstemän och som i vissa fall strider mot den allmänna moralen.”

Myndigheterna har även förbjudit Andishe-ye No, en reformvänlig dagstidning, under en lag som förbjuder kränkning av Irans högste andlige ledare eller andra ledande präster med den vördade statusen ”källa till efterliknande.”

Reformisternas hemsida, Kalame, skriver att Bahar Zanjans VD planerar att överklaga förbudet som enligt honom är baserad på ”en tydlig lögn och falska anklagelser”.

Alltsedan folkliga protester bröt ut efter omval av den hårdföra presidenten Mahmoud Ahmadinejad i juni 2009, har myndigheterna stoppat dussintals reformvänliga publikationer och flera av oppositionens webbplatser. Detta har gjort att oppositionsledare har haft svårt att kommunicera med allmänheten.

Tidigare denna månad slog säkerhetsstyrkor till mot Mirhossein Mousavis kontor och beslagtog hans datorer, enligt rapporter från reformistiska internetsidor. Hem tillhörande en annan reformvänlig ledare Mehdi Karoubi har också utsatts för attacker och vandalisering.